Hur vet jag vilka spacer som passar bäst på min bil?

*Först måste du ta reda på vilken bilmodell du har. Sen kan du genom dom uppgifterna ta reda på bultmönster och navmått på bilen. Kolla t,ex Här

*Observera att 4 till 5 bult går endast göra i vissa fall. Problemet i många fall är att en bult i varje bultcirkel krockar med varann. Det finns vissa paket i webbshoppen. Om ditt alternativ inte finns med så kontakta oss för förfrågan om det går.

*För att veta om du ska ha bolton eller hålborrade så måste du veta om du monterar fälgarna med bult eller mutter.

*Om du monterar med mutter så har du så kallade "Wheelstud" på bilen, alltså fast bult.
Här finns det två alternativ:
1: Bolton spacers som du skruvar fast på bilen med nya bultar ut från spacern. 
2: Byt till längre Wheelstuds på bilen och montera hålborrade spacers.








*En sak som man veta när man ska montera bolton Spacers är att bultarna på bilen ofta sticker ut mellan 25-30mm. Om du då ska ha en Spacer med tjocklek mellan 18-28mm så måste du veta om det finns "hålutrymme" i fälgen mellan bulthålen, alternativt får du kapa av lite på bilens bultar.                                                                 

På en 18mm spacer sticker även monteringsmuttern upp över spacer kanten.
                                                                     


*Gänga i aluminium är inget som vi rekommenderar. Detta för att aluminium är ett väldigt mjukt material jämfört med stål. Skall man lossa och skruva åt en fälg 2ggr/år så kommer det slita sönder gängorna. Mer nyttig info finns Här.                                                               


*Om du monterar med bult så är det typen hålborrade du kan använda.
Men om du ska ha 30mm eller mer så bör man köra bolton pga säkerheten.
Om du ska byta bultcirkel behöver du också Bolton spacer.
När du monterar en spacer på denna bil så behöver du även längre bultar.
Längden ska då vara originallängd+spacer tjocklek.
Kolla gärna vår FlexiBolt då den är extremt smidig att använda vid denna montering.

*Några andra bra saker att veta är t,ex hur långt navutstick bilen har, detta är inte så känsligt om du ska ha 20mm eller mer men på vissa bilar kan navet vara väldigt långt.
Ska du däremot ha 15mm Spacer eller tunnare så kan det vara värt att mäta uststicket för det brukar ligga mellan 8-15mm navutstick.
Ofta har man en plastring i fälgen som man kan ta ur, detta kan vara bra vid tunna hålborrade Spacers, då behöver man inte tänka på navutsticket.
Ska man t,ex ha en 10mm spacer till en bil med 15mm navutstick så går det endast om hålet i fälgen är större än navet på bilen.
Observera att om du ska ändra till en mindre navstyrning så måste du veta hur långt styrningen sticker ut på din bil!
Se bild.



*Tänk på att om du ska använda en plåtfälg så kanske du behöver en större diameter på spacern. Detta för att en plåtfälg oftast har anläggningsytan utanför bultcirkeln.

*Kolla i lugn och ro på bilen vad som kan passa och beställ sedan dina produkter av oss.
Det är mycket bättre att veta exakt vad man ska ha innan man beställer än att få hem fel grejer. Eftersom vi special tillverkar allt på beställning så finns inget öppet köp, däremot lämnar vi garanti på grejerna ifall nåt skulle gå sönder.

*Vår tillverkning sker i styrda CNC maskiner med högsta precission för bästa kvalitè.
Vi använder kvalitets aluminium för högsta hållbarhet.

*Mer information finns Här
Annars kan du Kontakta oss


Lycka till!
ET Mått/Bultcirkel

etFälgens (ET-mått) Offset

ET mått visar hur långt in eller ut fälgen sitter i förhållande till fälgens mittpunkt. (Anläggningsytan mot navet till fälgens mittpunkt) finns ofta angivet på fälgen. På alufälgar finns detta ofta instansat på fägens insida och på plåtfälgar på utsidan.

Exempel: 6,5 x 15 ET45

Det betyder att anläggningsytan ligger 45mm utanför fälgens mittpunkt, och om man byter till en fälg med lägre mått t,ex ET35 så kommer fälgen hamna 10mm längre ut.

1: Börja med att mäta fram fälgens bredd (C)
2: Mät från fälgens bakre kant till anläggningsytan mot navet (B)
3: Minska (B) med halva fälgens bredd.
4: Resultatet är inpressningsdjupet/ET (A)

Ex: Om du har en fälg med ET 45 och lägger mellan en spacer som är 25mm då får du ET20

 

 

 

5-bultMäta bultcirkel 5-bult.

För att mäta bultcirkeln på en 5-bult fälg så gör du följande:

1: Mät navets diameter (C)
2: Mät från navets ytterkant till bulthålets/bultens innerkant (B)
3: Mät bulthålet/bulten (A)
Ta sedan navdiameter (C) och dela med 2.
Sen delar du diameter bulthål/bult (A) med 2.
Lägg sedan ihop dessa två mått med (B) 

Ex: (C)72.6/2 + (A)12/2 +(B)17.7 =60 x2=120.
Alltså 5/120.


 

 

 

4-bultMäta Bultcirkel 4-bult.

Mät mellan bulthålens centrum som bilden visar.
Bultcirkel blir då: 4/ditt mått.

Ex. Du mäter fram 100mm då är bultcirkeln 4/100.

 

 

 

 

 

 

Omvandlingstabell för bultdelning

4x100 4x3.93"
4x107.95 4x4.25"
4x110 4x4.33"
4x114.3 4x4.50"
4x130 4x5.12"
4x140 4x5.51"
5x100 5x4.00"
5x107.3 5x4.22"
5x108 5x4.25"
5x110 5x4.33"
5x112 5x4.41"
5x114.3 5x4.50"
5x115 5x4.53"
5x120
5x4.72"
5x120.65 5x4.75"
5x127 5x5.00"
5x130 5x5.12"
5x135 5x5.31"
5x139.7 5x5.50"
5x150 5x5.91"
5x165.1 5x6.50"
6x114.3 6x4.50"
6x115 6x4.53"
6x127 6x5.00"
6x132 6x5.20"
6x135 6x5.31"
6x139.7 6x5.50"
7x150 7x5.91"
8x165.1 8x6.50"
8x170 8x6.69"

Montering av spacers.

Bolt-on Spacer:

Först och främst tar du bort fälgen från bilen. Sen gör du rent navet från beläggningar, med exempelvis en stålborste. Efter det så provar du att spacerna passar bra på navet. En spacer ska man kunna montera på plats med händerna och man ska absolut inte slå dit den med verktyg. Efter att spacern sitter på plats så drar men fast den med originalbulten(måste då vara 60° kona får ej vara radie) och på bilar med pinnbult skall 60° monteringsmuttrar med hel kona användas tex 911324 eller 911300.
Vid montering av M12 & 1/2" bör momentet vara 110-120Nm
Vid montering av M14 & 9/16 bör momentet vara 130-140Nm
Glöm inte att efterdra bultar/muttrar efter ca 50km körning.

Hålborrade Spacer:

Först och främst tar du bort fälgen från bilen. Sen gör du rent navet från beläggningar, med exempelvis en stålborste. Efter det så provar du att spacerna passar bra på navet. En spacer ska man kunna montera på plats med händerna och man ska absolut inte slå dit den med verktyg. Efter att spacern sitter på plats så kan du nu montera på fälgen. Sen skruvar du i dina nya längre bultar, längre eftersom originalbultarna inte räcker när du har spacer. Alternativt så har du köpt FlexiBolt av oss och kan då montera bultarna på 2 olika sätt.

 


FlexiBolt

Så här monterar du en FlexiBolt.

Man kan vända FlexiBolten på 2 olika håll. Antingen monterar man den korta änden i bilen så det blir en pinnbult och monterar sedan fälgen med mutter. Eller så monterar man fast muttern i den korta änden och använder den som en vanlig hjulbult.
Se alltid till att snurra på hjulet minst 1 varv efter montering för att se så bulten inte går för djupt och tar i något. OBS! Detta gäller vid båda typer av montering.
Lycka till!

Montering av Muttrar/Bultar
Montering av kromade eller lackade bultar och muttrar skall ej ske med mutterdragare/mutterknackare.
Detta skadar Kromet/Lacken!

Halva priset på tillbehör när du beställer spacers!
Om du anger rabattkod: spacer i kassan!

Hittar du inte din bilmodell i listan, gå till Specialbeställning

För att se priser på spacers välj tjocklek/antal!

Kontakta oss gärna via Formuläret så återkommer vi så fort vi kan.

Kontrollera gärna er skräp/spam inkorg om ni inte fått svar/orderbekräftelse.

Kontakta oss alltid före besök!

För verkstadsarbete (när du vill ha hjälp att mäta på plats i fabrik) debiterar vi 625kr/timme.




Instagram
Barncancerfondens Julknapp 2016